معلم عاشق

درباره معلمی

معلم عاشق

درباره معلمی

فرهنگ مطا لعه

 

به خانه دوستان ونزدیکان سری می زنی درهر فصلی که باشد فرق نمی کند والبته اگر در ایام باز بودن مدارس باشد . بچه ها به شدت مشغول مطا لعه کتب درسی هستند . کتابخانه شخصی شان را نگاه می کنند از همه نوع کتب کمک درسی و راهنما به و فور دیده می شود و دریغ از یک کتاب غیر درسی  از آنها می پرسی کتاب غیر درسی دارید ؟

با خونسردی می گویند نه ! ما اگر بتوانیم کتاب درسی خودمان راهم بخوانیم  شاهکار کردایم

پدر ومادرها تمام حساسیت شان را بر سر نمره 20 گذاشته اند آن هم  بیست های تو خالی که هیچ نقشی در موفقیت فرزندانشان نخواهند گذاشت

سال 79 در مدرسه راهنمای زادگاهم  دهگلان تدریس می کردم و نهایت تلاشم این بود که دانش آموزان را به مطالعه کتب و مجلات غیر درسی ترغیب کنم .یک روز مدیر مدرسه که معلم دوران تحصیلم بود مرا ماخذه کرد که چرا دانش آموزان را ترغیب می کنی که کتب غیر درسی بخوانند ؟. البته این کار خوب است اما دانش آموزان باید کتاب های درسی شان را بخوانند وامامن آن موقع از مدیر مدرسه نگران نشدم وکار خودمرا انجام دادم ومی دانستم مسیر درستی را می روم سال 1380 نیز درباره ی  این مسئله به نوعی دیگر اما این باربا مدیری جوان واز نسل جدید تکرار شد . واو نیز اعتراضش را این گونه بیان کرد:می گویند در کلاس خیلی سطح بالا حرف می زنی بچه ها می گویند در سطح استاد دانشگاه درس می دهد ومارا دانشجو می پندارد. آن حرف کمترین اثری در من نداشت ومن همچنان به کار خود ادامه دادم و نتیجه آن را چند روز پیش در خرداد 85 دیدم هنگامی که دانش آموزی از همان مدرسه جلوم سبز شد و گفت حالا فهمیدم که چه می گفتی و چرا ما را تشویق می کردی که با کتاب مانوس شویم

در مقاله ا ی خوندم : ( فقر مطالعاتی یکی از معظلات بزرگ در کشور ماست ایجاد انگیز مطالعاتی می تواند که عنوان گامی مثبت در بر طرف کردن این معضل در هر جامعه و کشور فرهنگی روش ایده آلی باشد برای به دست یافتن به این مهم نخست باید عواملی را که منجر به بی علاقگی ودور شدن از دنیای مطالعه وکتاب خوانی است پیداکرد در مرحله بعد برای درمان ورفع آن چاره ی اساسی وکار ساز اندیشد ) بتول رحمانی عضویت سازمان علمی دانشگاه اود ادامه مقا له عوامل عدم انگیز مطالعه و فقر مطالعاتی را این گونه بیان می کند : غلبه فرهنگ شفای بر فرهنگ کتبی عدم احساس نیاز به مطالعه نارسایی کتابخانه های آموزشگاهی عدم تشویق نظام آموزشی به مطالعه   کتب غیر درسی نواقص موجود در کتابخانه های عمومی شیوهای غلط مطالعه عدم دسترسی به منابع خاص گروهای سنی  عدم تشویق خانوادها به مطالعه روی آوردن به رسانه های تصویری گذراندن اوقات فراغت با رایانه و غیره)

 از میان موارد فوق دو مورد بیشتر مر بوط به آموزش و پرورش می شود وآن نارسای کتاب خانه های آموزشگاهی ودیگری عدم تشویق  نظام آموزشی به مطالعه کتب غیر درسی می باشد متا سفانه نظام آموزشی متمرکز  وکتاب محور با مانع بزرگش یعنی کنکورمجال مطالعه پژوهش و تحقیق را از دانش آموزان گرفته است . و در این میان عدم احساس نیاز معلمان و دانش آموزان مکمل فقر مطالعاتی گردیده است . خانم بتول رحمانی برای ایجاد انگیزه فرهنگ مطالعه راهکار های را ارائه نموده است از جمله یکی از در نظر گرفتن فرد در خانه و خانواده است چرا که مهم ترین دوران و سالهای زندگی فرد از نظر شکل گیری شخصیتی و رفتارهای از همین جا آغاز می شود علوه برآن معلم ومدرسه هم می تواند مهمترین نقش را داشته باشد معلمانی که خود اهل مطالعه اند با توجه به جنبه ی الگوی خود می تواند دانش آموزان را با مطالعه آشتی دهند. سنک درباره ی مطالعه می گوید : استراحتی که توام با مطالعه نباشد مرگی است که آدمی را زنده باگور کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد