معلم عاشق

درباره معلمی

معلم عاشق

درباره معلمی

برنامه درسی امروز میراث بی دلیل روزگار گذشته است0

 

 

آنچه در زیر می آید یادداشت هایی است از کتاب های تافلر

 ((در دنیای امروز بی سواد کسی نیست که نمی تواند بخواند بلکه کسی که یاد نگرفته که چگونه یاد بگیرد آموزش و پرورش جدید باید به فرد بیاموزد که اطلاعات را چگونه طبقه بندی مجدد نماید و صحت آنها را بسنجد0وچگونه هر گاه لازم شد مقولات خویش را تغییر دهد،چگونه از امر عینی به امر مجرد واز مجرد به عینی رجعت نماید چگونه مسائل را از جهت تازه ای بنگردوچگونه به خود بیاموزاند0               ((هربرت گرجوی روان شناس))

با پرشتاب شدن تغییرات می توان نتیجه گرفت که دانش ها روز به روز کهنه تر و منسوخ تر میشود0

آنچه امروز حقیقت است فردا غلط از آب در می آید ولی دور باد از ما که بخواهیم علیه آموختن حقایق یا داده ها و اطلاعات سخنی بگوییم0

اما جامعه ای که فرد در ان پیوسته شغل و محل سکونت و پیوندهای اجتماعی و سایر روابط خود را تغییر می دهد اولویت زیادی برای کارایی آموختن قائل شویم ،به همین جهت مدارس امروز نه تنها باید اطلاعات را به محصلین یاد بدهند محصلین و دانشجویان باید بیاموزند که چگونه افکار کهنه رابه دور افکنند و چگونه و چه وقت افکار جدیدرا جایگزین آنها کنند 0

خلاصه کلام آنها باید یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند هر کس که فکر میکندبرنامه های درسی زمان ما درست و عاقلانه است ،ملزم است برای یک نوجوان باهوش توضیح دهدکه چرا علم جبر یا زبان انگلیسی و یا هر موضوع دیگری برای وی لازم است0پاسخهایی که بزرگسالان می دهند تقریباهمیشه طفره آمیز است 0

دلیلش ساده است :برنامه درسی امروز میراث بی دلیل روزگار گذشته است0

به عنوان مثال چرا کار آموزش باید حول درسهای ثابتی مثل زبان انگلیسی ،اقتصاد ،ریاضیات و زیست شناسی سازماندهی میشود ومثلا چرادر حول و حوش دوره های زندگی انسان مثل تولد،ازدواج ،کودکی،بلوغ،کار و

بازنشستگی و یا مرگ سازماندهی نمی شود؟ و یابه گرد مسائل اجتماعی

معاصر؟یا تکنولوژیهای مهم و قابل توجه گذشته و آینده؟ و یادر حول

و حوش صدها مساله وشقوق قابل تصور دیگر؟

ساختارهای اداری کنونی که برای اموزش پرورش ایجاد شده و مبتنی بر

دیوانسالاری صنعتی است نمیتواند در برابر پیچیدگیها و آهنگ تغییر که ذاتی

این سیستم است تاب بیاورد0

اموزش و پرورش فرا صنعتی باید مردم را برای کار کردن در سازمانهای

موقتی یعنی مورد سالاریهای فردا آماده کند0

امروز بچه هایی که وارد مدرسه می شوند به سرعت حس می کنند که بخشی

از یک ساختار تشکیلاتی استاندارد و اساسا لایتغیر،یعنی کلاس درسی که

معلم آن را برعهده دارد شده اند0

محصلین وقتی سال به سال به کلاس بالاتر می روند در همین چار چوب تشکیلاتی ثابت گرفتارند آنان ازدیگر اشکال سازمانی و یا با مسائل ومشکلات منتقل شدن از یک شکل سازمانی به شکل دیگر هیچ تجربه ای به دست نمی آورند اینان برای نقشهای متنوع و چند گانه آموزش نمی بینند    

اگر مدارس آینده بخواهند که کار انطباق یافتن را بعدها در زندگی تسهیل کنند باید امور بسیارمتنوعتری را تجربه کنند مثل کلاسهایی با چند معلم و یک شاگرد ،کلاسهای با چند معلم و یک گروه محصل ،دانشجویانی که موقتا در کار گروههای کار و تیمهای برای انجام یک طرح متشکل می شوند 0

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد